Comment améliorer mon expérience candidat

Hoe kan ik mijn klantenervaring verbeteren?

Terwijl de pandemie de aandacht heeft gevestigd op het welzijn van de werknemers op het werk en de ontwikkeling van hun soft skills, heeft ze ook gefunctioneerd als een katalysator voor de mobiliteit van professionals op zoek naar een zinvolle invulling. Toetreden tot de arbeidsmarkt en opnieuw solliciteren betekent noodzakelijkerwijs deel uitmaken van de zogenaamde kandidaatervaring. Wat is het precies? Wij geven uitleg bij de aandachtspunten en andere goede praktijken in verband met het recruitment proces van een onderneming.

Voldoen aan de verwachtingen van de kandidaat

De kandidaatervaring verwijst naar het geheel van emoties en percepties van werkzoekend talent wanneer hij of zij in contact komt met een bedrijf voor recruitment doeleinden. Meer bepaald strekt het zich uit van het lezen van de vacature tot de uiteindelijke interactie met de werkgever – en gaat het in het geval van aanwerving verder met de onboarding.

De sollicitatieprocedure, de tijd die nodig is om het dossier te bestuderen, de wijze van communicatie, de feedback, de sollicitatiegesprekken en de manier waarop wordt gereageerd op een sollicitatie: al deze elementen stellen de kandidaat in staat zijn of haar interacties met het toekomstige bedrijf in meer of mindere mate positief te beoordelen. De kandidaatervaring mag dan ook niet worden onderschat, aangezien de toenemende verwachtingen van potentiële aanwervingen ervoor zorgen dat zij steeds kieskeuriger worden wat hun werkgever betreft.

Wat staat er op het spel voor bedrijven en kandidaten?

HR teams en recruiters beginnen deze maatschappelijke verandering geleidelijk te integreren. Het is in het belang van de ondernemingen om te investeren in de optimalisering van de kandidaatervaring, bijvoorbeeld door hun bedrijf actief te promoten bij kandidaten met hoge menselijke waarden en door meer rekening met hen te houden.

Als kandidaat solliciteert u naar een baan: u wilt graag spreken met een medewerker van het bedrijf en snel een antwoord krijgen op de sollicitatie die u zojuist hebt verstuurd. In afwachting kijkt u naar de bedrijfswebsite en naar de sociale netwerkactiviteiten van het bedrijf op uw favoriete platforms.

Als u een verzoek ontvangt voor een sollicitatiegesprek en als het gesprek succesvol is, dan begint u aan het onboarding proces, de laatste fase van de kandidaatervaring. U krijgt te zien dat de beloften die tijdens het recruitment proces zijn gedaan, in overeenstemming zijn met de realiteit van het bedrijf. Ook als u niet op de shortlist bent geplaatst, neemt de recruiter contact met u op om u verder op de hoogte te houden. De communicatie is duidelijk, helder en precies!

Hoe dan ook is uw kandidaatervaring optimaal – en wat de uitkomst ook is, u krijgt een positieve perceptie van het bedrijf. Misschien solliciteert u nog een keer, deelt u uw ervaring met vrienden of familie op sociale netwerken en beveelt u het bedrijf aan bij een andere werkzoekende. U voelt zich gerespecteerd als professional, terwijl het bedrijf bouwt aan het HR-succes op lange termijn door de beste talenten op de markt aan te werven. Dit alles wijst op een win-win kandidaatervaring op alle vlakken.

Goede praktijken: hoe scoren

De belangrijkste factor is de zorgvuldigheid waarmee in elke fase van het recruitment proces te werk wordt gegaan. Een duidelijk omschreven proces zal een positieve ervaring opleveren voor beide partijen. De kandidaten willen met name meer menselijke communicatie en meer opvolging – en dat begrijpen wij bij Heads & Hunters heel goed. Wij geloven dat de sleutel tot succes ligt in de aanpak van de recruiter. Met zijn/haar inlevingsvermogen kan de recruiter de beste kandidaten voor zich winnen en hen adviseren over de loopbaanmogelijkheden waarover zij beschikken.

Duidelijke advertenties, een eenvoudige sollicitatieprocedure, opvolging van succesvolle en niet-succesvolle kandidaten, feedback… Al deze elementen verbeteren de kandidaatervaring aanzienlijk. Maar heeft u al eens aan de onderstaande goede praktijken gedacht?

  • Heeft u een sectie over carrières op uw website?
  • Is de mobiele versie van uw website waarop de vacatures worden gepubliceerd wel optimaal?
  • Als het proces via een formulier verloopt, is het dan gebruiksvriendelijk of eerder omslachtig?
  • Kan men rechtstreeks op LinkedIn solliciteren?
  • Als u over weinig middelen beschikt, heeft u dan gedacht aan het optimaliseren van de uitwisseling met een systeem van automatische antwoorden?
  • Meet u de kandidaatervaring?
  • Houdt u een lijst bij van de kandidaten die net niet werden geselecteerd indien u deze contacten in de toekomst nodig mocht hebben?
  • Gebruikt u een hulpmiddel voor het beheer van kandidaten?

Zodra de kandidaat is aangeworven en aan boord is… Dan begint de werknemerservaring! Maar dat is voor een andere keer.

Het lijkt steeds moeilijker te worden om de juiste kandidaat aan te werven en een optimale ervaring te garanderen. Een deel van onze oplossing bestaat erin u te begeleiden in dit proces met een zorgvuldig geselecteerd aantal instrumenten en een onberispelijke expertise – want onze expertise is op de mens gericht. Wij ondersteunen werkgevers bij de recruitment van kandidaten die zich gelukkig zullen voelen in hun werkomgeving. Wij nemen de nodige tijd om hun waarden en de belangrijkste elementen van hun motivatie te bespreken. En bovenal willen wij hen begeleiden naar vacatures die bij hen passen: dit is essentieel voor hun ontwikkeling binnen de structuur. Via onze tussenpersoon hebben de ondernemingen dus alle elementen in handen om het toekomstig potentieel van de aangeworven professionals te kennen, die vervolgens alleen nog maar hun kaarten hoeven te laten zien.

Voor meer informatie, raadpleeg onze speciale pagina of neem contact op met ons Hunters team via office@headsandhunters.be of op het telefoonnummer +32 2 888 12 54.