Plaats welzijn in het hart van uw bedrijfscultuur

Het is moeilijk om een eensluitende definitie van bedrijfscultuur te vinden en daar is een goede reden voor: ze wordt geleefd. Meer algemeen kan bedrijfscultuur worden gedefinieerd door de persoonlijkheid van het bedrijf en de waarden die het weerspiegelt. Deze waarden zijn onder meer respect voor het milieu, meer flexibiliteit voor de werknemers of een atypische geschiedenis bij de oprichting van het bedrijf. De bedrijfscultuur is een bron van motivatie en samenhang, maar heeft ook een sleutelaspect: het welzijn van de personen die aan het hoofd van het bedrijf staan!

 

Een stand van zaken over de bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur vertegenwoordigt de persoonlijkheid van de organisatie, haar waarden, haar visie en haar manier van werken. Kortom, een reeks elementen die de werkomgeving creëren en de identiteit bepalen van het bedrijf.

Ze wordt bepaald door de manier waarop werknemers met elkaar omgaan, maar ook met klanten, partners en leveranciers. De bedrijfscultuur kan worden beïnvloed door vele factoren, zoals de missie en doelstellingen, het beleid en de praktijken… en vooral door het voorbeeld dat wordt gegeven door leiders en managers. 

 

Essentieel element van de “match” tussen werknemers en werkgevers 

De bedrijfscultuur is nauw verbonden met het welzijn van de werknemers. Ze wordt door de werknemers als positief ervaren en kan de motivatie, betrokkenheid en tevredenheid van de teams bevorderen. Deze teams zullen trots zijn om deel uit te maken van een gezonde werkomgeving die aansluit bij hun eigen waarden!

Integendeel, een negatieve bedrijfscultuur zal ongewenste gevolgen hebben voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de werknemers. Gebrek aan gemeenschappelijke waarden, een werkplek die niet is aangepast aan de werknemers, te weinig ruimte voor innovatie… Het is moeilijk om vooruit te gaan als we niet afgestemd zijn op de cultuur van ons bedrijf. 

Hoewel er een element van subjectiviteit is in de perceptie ervan, zal een bedrijfscultuur met sterke waarden en respect voor teams altijd het verschil maken. De kern ervan is een belangrijke factor… het welzijn. 

In één woord: maak welzijn tot onderdeel van uw bedrijfscultuur! Het is zowel een investering als een prioriteit. Het zal de reputatie van het bedrijf verbeteren en een positief effect hebben op de loyaliteit van de werknemers – en tegelijkertijd bijdragen tot de groei op lange termijn.

 

5 aandachtspunten om ervoor te zorgen dat uw bedrijfscultuur het welzijn bevordert:

 

1. Duidelijke waarden vastleggen 

Wat zijn de waarden en principes die bepalend zijn voor het bedrijf? Welzijn en respect voor geestelijke en lichamelijke gezondheid moeten hierin worden opgenomen. Deze moeten tot uiting komen in de beslissingen van managers en in het dagelijks leven van werknemers – en zullen uw motto zijn!

2. Denken aan de mate van flexibiliteit van het bedrijf 

Het gebrek aan flexibiliteit in bedrijven wordt vaak als negatief ervaren, of het nu gaat om de eigenlijke werkplek of de werkuren. Integreer empathie en denk na over het aanbieden van dagelijkse flexibiliteit. Over het algemeen bevordert dat het welzijn van werknemers en geeft hen een beter evenwicht tussen werk en privéleven.

3. De creatie van banden vergemakkelijken

Door uitwisseling en ontmoeting centraal te stellen in uw bedrijfscultuur, via teamevenementen, teambuilding of het schrijven van een interne nieuwsbrief, wordt uw bedrijf menselijker en ontstaan er banden. U kunt uw werknemers ook aanmoedigen om zich vrij te uiten en hun ideeën te delen. Dit kan bijvoorbeeld via werkgroepen en moedigt op die manier participatie en betrokkenheid aan.

4. Uw waardering tonen

Een eenvoudig en oprecht “dank je wel” is hartverwarmend, vooral als het van het management komt. Erken de prestaties van uw werknemers en beloon ze op gepaste wijze! Veel mensen wijzen op een algemeen gebrek aan erkenning vanwege hun leidinggevenden: zorg ervoor dat dit in uw bedrijf niet het geval is.

5. Uw recruitment verzorgen

Men vergeet het vaak: de recruitment fase is vaak het eerste persoonlijke contact van een werknemer met uw bedrijf. Het is belangrijk om kleur te bekennen, vanaf het opstellen van de functiebeschrijving (u moet de bedrijfscultuur kunnen aanvoelen bij het lezen ervan) tot de recruitment. Dit maakt het makkelijker voor uw HR afdeling om kandidaten te vinden die echt ‘passen’…  

 

 

Vind al onze artikelen over welzijn op het werk op de H&H blog of neem deel aan onze volgende Morning Insight, die plaatsvindt op 27 april van 9 tot 12 uur, met als thema het welzijn van uw werknemers.

Spreekt een zeer menselijke bedrijfscultuur u aan? We zijn altijd op zoek naar nieuw talent bij Heads & Hunters. Stuur een e-mail naar office@headsandhunters.be of bel ons op het nummer +32 2 888 12 54 !

Geef een reactie