Wanneer leiderschap hand in hand gaat met welzijn

We horen veel over welzijn op het werk. Voor tal van professionals is een goed welzijn op het werk een absolute voorwaarde geworden om ergens aan de slag te gaan. In het bedrijfsleven is dit thema nauw verbonden met het management. Het management moet namelijk oog hebben voor de gezondheid en het welzijn van de medewerkers en ‘de mens’ centraal stellen. Wanneer leiderschap hand in hand gaat met welzijn: Een belangrijke combi op de arbeidsmarkt van vandaag en morgen (daar duimen we voor).

 

Welzijn en management: een mentaliteit 

U goed voelen op uw werk staat meestal gelijk aan een goede verstandhouding hebben met uw leidinggevenden. Iedereen vindt het prettig om samen te werken met een manager die inspireert, feedback geeft, bijdraagt aan uw ontwikkeling en uw werk waardeert.

Steeds meer werknemers hechten waarde aan deze manier van leidinggeven. Professionals geven de voorkeur aan een werkomgeving waarin elke werknemer wordt gewaardeerd en waar naar hun ideeën wordt geluisterd. 

Voor deze vorm van leiderschap moet men (opnieuw) betekenis geven aan de waarden van de organisatie en uitstijgen boven de te streng geachte managementregels. Als in het dagelijks werk de nadruk wordt gelegd op menselijk contact en respect, kunnen micromanagement, productivisme en egoïsme binnen het management worden voorkomen. 

 

Een win-winsituatie voor bedrijven en werknemers

Een gezond management vergroot onder andere de motivatie en betrokkenheid van werknemers. In een tijdperk waarin veel mensen te maken krijgen met een burn-out, is het goed om stress en angst onder werknemers weg te nemen. Dit verbetert hun kwaliteit van leven, vergroot hun concentratie en biedt hun de mogelijkheid om innovatieve oplossingen te bedenken. 

Als een bedrijf kiest voor leiderschap waarbij er aandacht wordt geschonken aan de geestelijke gezondheid van de werknemers, zal het bedrijf daar zelf ook de vruchten van plukken: deze sfeer heeft namelijk een positieve invloed op de productiviteit en de creativiteit van het personeel. Dit betekent natuurlijk niet dat ‘een goed welzijn’ mag worden gereduceerd tot een manier om de winstgevendheid te verhogen. Ook het ziekteverzuim en het personeelsverloop, dat voor veel bedrijven een groot knelpunt vormt, zal afnemen. 

 

Wat maakt een ‘goede’ leidinggevende?

Een goede leidinggevende is iemand die welzijn belangrijk vindt en zijn of haar werknemers respecteert. Iemand die zijn of haar inlevingsvermogen en communicatieskills gebruikt om de behoeften van het team te begrijpen. 

Leidinggevenden en/of managers hebben een bepaalde houding die de rest van het team volgt. De uitspraak ‘doe wat ik zeg, niet wat ik doe’ sluit dus niet aan bij de voorbeeldfunctie die een leidinggevende heeft. 

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat wat we zeggen ook terug te zien is in ons gedrag. Als u bijvoorbeeld aangeeft dat het niet de bedoeling is om te werken buiten kantooruren, moet u zelf ook geen e-mails naar collega’s sturen na het werk. Bij sommigen van hen kan dit spanning opleveren. Het is alleen maar positief als een manager collega’s aanmoedigt om een goede balans te bewaren tussen werk en privé en hun echt de mogelijkheid geeft om tot rust te komen.

 

Onze tips voor een vriendelijke managementstijl 

1. Stimuleer een open communicatie

Als u ervoor zorgt dat er communicatiekanalen beschikbaar zijn, zullen medewerkers sneller geneigd zijn om zich uit te spreken. Het is belangrijk om actief te luisteren naar medewerkers met zorgen en hier op constructieve wijze mee om te gaan.

2. Wissel constructieve feedback uit 

Door regelmatig constructieve feedback uit te wisselen, kan iedereen groeien. Benoem elkaars kwaliteiten, maar ook elkaars verbeterpunten. Als u medewerkers aanmoedigt om feedback te geven aan het management, creëren jullie een verbetercultuur.

3. Gebruik uw inlevingsvermogen

De Gulden Regel: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet. Als u inlevingsvermogen, respect en goedheid vooropstelt in uw leiderschap, zal dat een blijvend positief effect hebben op uw werknemers en klanten. U moet iedereen binnen het bedrijf een luisterend oor bieden en hulp aanbieden als dat nodig is.

4. Bied flexibiliteit

Wees flexibel wat betreft werktijden en werkwijzen, zodat uw medewerkers hun werk en privé in balans kunnen houden. Autonomie speelt hierin een belangrijke rol. Zo kan ‘controle’ worden omgebogen naar ‘innovatie en vertrouwen’. 

Het bestuur kan bij zichzelf te rade gaan wat ‘hiërarchie’ in het bedrijf betekent en kijken naar een horizontale organisatiestructuur of decentralisatie.  

5. Stimuleer persoonlijke ontwikkeling

Een goede manager moedigt zijn of haar collega’s aan om hun vaardigheden te ontwikkelen en hun passies te volgen door opleidingsmogelijkheden en kansen voor professionele ontwikkeling aan te bieden. U krijgt een hechtere band met uw collega’s als u laat merken dat u hun werk erkent en waardeert, of zij nu directe collega’s in loondienst zijn of freelancers. 

 

Op de blogpagina van H&H vindt u al onze artikelen over welzijn op het werk.

 

Wij zijn er al heel lang van overtuigd dat een vriendelijke managementstijl de toekomst van leiderschap is. Denkt u daar ook zo over? Stuur dan een e-mail naar office@headsandhunters.be of bel ons op +32 2 888 12 54. U bent van harte welkom in het netwerk van Heads & Hunters. 

Geef een reactie