heads&hunters

Een nieuw onderzoek onthult de dynamiek achter het selectieproces van HR-partners

Brussel, 24 september 2021 – Eén op de drie Belgische ondernemers werft meerdere keren per jaar nieuwe medewerkers aan voor een sales-, marketing- of HR-functie. 45 % rekent daarbij op externe dienstverleners voor ondersteuning bij het proces en meer dan één op de twee toont interesse in een kwaliteitslabel dat de vaardigheden van de dienstverleners onderschrijft en zo helpt bij de selectie van hun HR-partner.

Dat blijkt uit een onderzoek dat recruitment- en consultancybureau Heads & Hunters heeft gevoerd in samenwerking met Incidence, een Belgisch marktonderzoekbureau. Het onderzoek werd gevoerd bij ondernemingen uit Brussel, Waals-Brabant en Vlaams-Brabant met minstens 20 medewerkers. In het totaal werden de meningen van 150 professionals verzameld.

Uit de voornaamste resultaten blijkt dat het aanwerven van vaste of tijdelijke medewerkers nog steeds de nummer 1-taak is waarvoor bedrijven een externe dienstverlener inschakelen. Tegelijkertijd doet het onderzoek vermoeden dat besluitnemers verschillende diensten zoals het aanwerven van freelancers, beoordelen van potentiële kandidaten, opleiden, coachen en uitbesteden van specifieke projecten vaker aan een externe partij kunnen toevertrouwen.

En hoe zit het met de soft skills waarop zo gehamerd wordt door recruiters en die al enkele jaren aan een opmars zijn binnen de HR-wereld? Bedrijven zouden in het algemeen evenveel belang hechten aan hard skills als aan soft skills bij aanwervingen.

“Steeds meer bedrijven hechten meer belang aan soft skills, al komt dat nog niet zo duidelijk naar voren in hun aanpak”, zegt Wendy Rubini, commercieel en operationeel directrice bij Heads & Hunters. “Toch kunnen we uit ervaring zeggen dat we pas een duurzame en professionele win-win-relatie opbouwen als we verder kijken dan de vereiste technische vaardigheden en ook op zoek gaan naar talenten van wie de soft skills echt passen bij de onderneming.”

Wat de keuze van de dienstverlener betreft, blijkt uit het onderzoek dat bedrijven vooral kijken naar de doeltreffendheid en naamsbekendheid voor ze samenwerken. Meer dan een op de twee bedrijven zou zich geruster voelen als de dienstverlener over een kwaliteitslabel beschikte.

“De wereld van human ressources is volop aan het veranderen en daarmee ook het belang van doeltreffendheid. In een tijdperk waar mensen op zoek zijn naar betekenis in hun carrière, zijn we ervan overtuigd dat een focus op de persoon de aanpak van recruiters kan innoveren”, besluit Wendy Rubini.

Over Heads & Hunters

Heads & Hunters is een Brussels recruitment- en consultancybureau gespecialiseerd in sales, marketing en HR. Als “Professionals with Purpose”, zoals onze slogan luidt, zijn we trots op onze menselijke benadering waar ons hele team zich achter schaart. Onze grootste motivatie bestaat erin om compatibele talenten en bedrijven samen te brengen, zodat we een duurzame win-win-relatie voor beide partijen kunnen opbouwen.

Naast recruitment en project sourcing, kunnen bedrijven ook bij Heads & Hunters terecht voor het beoordelen van talenten en het ontwikkelen en coördineren van sales-, marketing- en HR-projecten. Klik hier om onze diensten te ontdekken.

Meer informatie vindt u op headsandhunters.be.

Vindt Heads & Hunters op LinkedIn, Facebook en Twitter.

 

Contactpersoon voor de pers

 

Margaux Demeyer

Consultant PR & Digital

e-mail | margaux@demeyer-pr.com

tel. | +33 (0)7 49 91 93 30