Duurzame werving: hoe de juiste kandidaat te vinden en te behouden

Laten we eerlijk zijn: iemand met meer dan twee of drie jaar binnen hetzelfde bedrijf houden is tegenwoordig een echte uitdaging! Ongeacht de branche of ervaringsniveau, is het zeldzaam dat mensen lang op dezelfde plek blijven. Dus, met een steeds competitievere arbeidsmarkt en werknemers met groeiende verwachtingen, hoe kunnen we duurzamer werven? Wij delen onze tips & tricks om uw teams zo lang mogelijk te binden.

Tegenwoordig is er een verschil tussen gewoon werven en duurzaam werven. Wat is het verschil? De eerste zorgt ervoor dat je iemand aanneemt. De tweede stelt je in staat om iemand te vinden die perfect bij de functie past en, hopelijk, een aantal jaren naast je zal floreren.

Zoals u begrijpt, is duurzame werving veel meer geworden dan een noodzaak: het is een strategie om de stabiliteit en langetermijngroei van elke organisatie te garanderen. Maar hoe definiëren we het en vooral, waarom is het zo cruciaal geworden?

 

Het concept van duurzaamheid in werving: waar hebben we het over?

Een vacature zo snel mogelijk vervullen zonder de tijd te nemen – of de middelen in te zetten – om de perfecte kandidaat te werven, is een gevaarlijk spel dat kan leiden tot een sneller ontslag dan verwacht. Om dit te beperken, overweeg duurzame werving: een strategische aanpak die gericht is op het vinden van dé kandidaat, degene die perfect zal integreren in de bedrijfscultuur, die hoogtepunten zal bereiken en die zo lang mogelijk aan uw zijde zal blijven.

In tegenstelling tot een snelle en oppervlakkige aanpak, stelt duurzame werving je in staat om die kandidaat te vinden wiens aspiraties, vaardigheden en persoonlijkheid overeenkomen met het bedrijf, waardoor personeelsverloop en de daarmee samenhangende kosten worden beperkt.

De voordelen zijn talrijk: betere teamcohesie, verhoogde productiviteit, verlaagde trainingskosten en een reputatie als topwerkgever. Door te investeren in duurzame werving zorg je er ook voor dat je een competitief voordeel op de markt behoudt door de beste talenten aan te trekken.

Ja, de dagen dat loyale babyboomers decennialang dezelfde baan hadden zijn voorbij. Zij verlaten de arbeidsmarkt om te genieten van een welverdiend pensioen en hebben ruimte gemaakt voor de millennials en generatie Z, die veel meer waarde hechten aan professionele ontwikkeling, flexibiliteit op het werk en waarden. Het zijn deze verwachtingen die een meer genuanceerde benadering van werving, genaamd duurzame werving, noodzakelijk maken. Tegenwoordig beschouwen we iemand als stabiel als ze drie tot vier jaar in dezelfde functie blijven!

 

De factoren om rekening mee te houden voor goede werving over tijd:

Je ondersteunen in je wervingsinspanningen, daar kennen we alles van. Dankzij een team dat voornamelijk twintig jaar ervaring heeft, hebben we onze methodologie geperfectioneerd en bekijken we elk van de onderstaande elementen stap voor stap, om een foutloze werving te garanderen.

Ons startpunt? De TMA-methode (Talent Motivation Analysis): deze methode is een waardevol hulpmiddel om de onderliggende motivaties en talenten van een kandidaat te begrijpen. Het stelt ons in staat om te identificeren wat een individu mist in zijn huidige functie of bij zijn huidige werkgever, zodat hij kan floreren – en dus in welke functie en binnen welke organisatie hij dat zal doen.

Inderdaad, de technische vaardigheden van een kandidaat zijn niet alles! Kennis van andere elementen is essentieel. Dit omvat:

  • De werkomgeving: wat past het beste bij de kandidaat? Hoe zit het met de afstand en de flexibiliteit van de werktijden?
  • Welke managementstijl wordt het meest gewaardeerd door de kandidaat?
  • Wat is zijn persoonlijkheid? Past hij gemakkelijk in het team? Een slechte match kan leiden tot spanningen en een lagere productiviteit!
  • Welke overdraagbare vaardigheden, zoals aanpassingsvermogen, leiderschap en stressbestendigheid, heeft hij ontwikkeld?
  • Wat zijn de waarden en ethiek van de kandidaat? Stemmen deze overeen met die van het wervende bedrijf en zijn bedrijfscultuur?
  • Hoe betrokken ziet u hem of haar voor de functie? Lijkt hij of zij enthousiast over het idee om zich bij het team aan te sluiten? Immers, een betrokken medewerker kan het kloppende hart worden van een bloeiende bedrijfscultuur!

 

Het advies van Aurélia Sautière
Talent Partner Permanent Recruitment

« In duurzaamheid werving maakt het dieper ingaan op meer dan technische vaardigheden het verschil. Wat geef energie aan kandidaten, waar streven zij naar? Past hun persoonlijkheid bij de functie en de bedrijfscultuur?  Door deze vraag te onderzoeken komt u dichter bij het ideale profiel. »

 

 

 

Vanuit het perspectief van de recruiter is duidelijke en transparante communicatie essentieel. We zorgen ervoor dat we alle informatie die we hebben delen met de kandidaat als het gaat om flexibiliteit, het type functie, en ook… salarisverwachtingen.

Om de loyaliteit en langdurige betrokkenheid van de werknemers te verzekeren, neem de tijd om het volgende voor te stellen:

  • Professionele ontwikkelingsmogelijkheden
  • Een bloeiende werkomgeving die energie geeft!
  • Uitdagende opdrachten en zinvolle projecten
  • Een concurrerend salaris, indien mogelijk
  • En vooral, erkenning bij elke overwinning.

 

Het advies van Stessy De Schutter
Talent Partner Consulting

« Bij het werven van freelance profielen, is het cruciaal om duidelijk te communiceren over flexibiliteit, wendbaarheid en de kader van de opdracht, bij voorbeeld wat betreft de aanwezigheid op locatie. Deze transparantie helpt om de duurzaamheid van het werven van freelancers te versterken. »

 

 

 

Duurzame werving is dus veel meer dan een selectieproces: het is een holistische strategie om de beste talenten te vinden, te integreren en te behouden. Investeer je tijd, en je zal er geen spijt van krijgen.

Wij ondersteunen je in jouw inspanningen voor duurzame werving. Heb je een vraag? Neem contact met ons op via e-mail op office@headsandhunters.be of per telefoon op +32 2 888 12 54. Bekijk onze andere artikelen op de blog Heads & Hunters !

Geef een reactie