Hoe artificiële intelligentie de human resources transformeert?

Artificiële intelligentie (afgekort als AI), iedereen heeft het erover. Het is synoniem geworden voor vooruitgang in verschillende sectoren, maar hoe zit het met het gebruik ervan in human resources ? Het goede nieuws is dat het aanzienlijke voordelen biedt voor professionals, maar niet alleen voor hen. Heads & Hunters werpt een blik op het goede en het minder goede van AI.

 

Artificiële intelligentie kan de aanpak en procedures die worden toegepast in human resources radicaal veranderen, het zal niet lang meer duren voor we dit gaan merken. Ondanks de vele beloften heeft AI ook beperkingen. Die moeten zeker in overweging worden genomen voor een verstandig gebruik van deze nieuwe tools. 

 

Artificiële intelligentie ten dienste van de kandidaat ervaring

Meer efficiëntie bij het opstellen van contracten en addenda, functiebeschrijvingen, maar ook bij het verzamelen en beheren van sollicitaties, inclusief het plannen van gesprekken en het contact leggen met kandidaten. Klinkt dat als een droom?

Dat is nu mogelijk met nieuwe slimme tools die processen automatiseren en administratieve taken kunnen vergemakkelijken. Daardoor bespaart u tijd, die dan weer gebruikt kan worden voor 

Wanneer een functie veel sollicitaties ontvangt, is een eerste selectie van kandidaten nodig. In dit opzicht kan AI nauwkeuriger voorspellen welke profielen het beste passen bij een functie door historische werving gegevens en de prestaties van huidige werknemers, hun vaardigheden, ervaring en kwalificaties te analyseren.

Dit kan het identificeren van potentiële talenten vergemakkelijken en de kwaliteit van aanwervingen verbeteren, terwijl tegelijkertijd aanzienlijk minder tijd en inspanning nodig is om een vacature in te vullen. Het kan ook de diversiteit en inclusie binnen organisaties versterken als specifieke criteria worden toegepast.

AI kan ook HR ondersteunen bij het personaliseren van de kandidaat-ervaring gedurende het hele wervingsproces, te beginnen met het onboarding proces. Er zijn zelfs virtuele assistenten die snel vragen van kandidaten kunnen beantwoorden en chatbots voor meer gangbare vragen, alhoewel wij daar niet zo’n grote fan van zijn 😉).

 

Extra ondersteuning voor medewerkers

Het identificeren en ontwikkelen van de kernvaardigheden van werknemers is een belangrijk doel van HR-teams. Dankzij de gegevensanalyse door artificiële intelligentie kan dit worden gedaan door het identificeren van het talent van elke medewerker en het aanbieden van gepersonaliseerde ontwikkelingsplannen.

Stel je voor dat er trainings- en ontwikkelingsprogramma’s zijn die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van elke medewerker, wat hun professionele groei bevordert. Dit met behulp van 3D-situaties in virtual reality als onderdeel van een loopbaanontwikkeling, bijvoorbeeld om de leiderschapsvaardigheden van een medewerker die op het punt staat te worden gepromoveerd, up-to-date te brengen.

In de nabije toekomst zou AI zelfs de betrokkenheid van medewerkers in realtime kunnen evalueren, dankzij data gebaseerde analyses van enquêtes, feedback en specifieke interacties, en proactieve maatregelen nemen om hun welzijn en tevredenheid op het werk te verbeteren.

Op meer directe wijze zien we nu al een impact die verder gaat dan rollen en vaardigheden: terwijl medewerkers in het algemeen evolueren, zal AI onvermijdelijk de organisatie van het werk zelf doen aanpassen, en zelfs de herziening van functiebeschrijvingen stimuleren.

 

AI – te artificieel?

Human resources behoeft van nature menselijk contact, dus artificiële intelligentie stuit al snel op haar grenzen. Het kan in sommige gevallen gevaarlijk zijn om haar capaciteiten en objectiviteit te overschatten.

AI kan namelijk te snel conclusies trekken en overhaaste beslissingen veroorzaken in het wervings- en talentbeheerproces. Attente menselijke supervisie is daarom nodig om deze ongewenste gevolgen te corrigeren. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met meer ongewone profielen met interdisciplinaire vaardigheden die voldoen aan de eisen van de functie, maar die AI zou negeren in het wervingsproces?

Hoewel het bepaalde interacties kan automatiseren, kan het de subjectieve beoordeling en empathie die professionals in de sector aan hun werk toevoegen, niet vervangen.

Het gebruik ervan in HR zou de verzameling en verwerking van veel gevoelige gegevens over werknemers en kandidaten met zich meebrengen. Het is essentieel om de beveiliging en vertrouwelijkheid van deze informatie te waarborgen om privacy risico’s te voorkomen: hoe kunnen we ervoor zorgen dat dergelijke gegevens worden beschermd?

Kortom, kunstmatige intelligentie biedt aanzienlijk potentieel voor transformatie in het human resources-veld, waarbij efficiëntie, besluitvorming, relevantie en kandidaat- en werknemerservaring worden verbeterd.

Het is echter van essentieel belang om haar beperkingen in overweging te nemen voor verantwoord en ethisch gebruik. AI moet worden beschouwd als een aanvullend hulpmiddel waarmee HR-teams zich meer kunnen richten op menselijke interacties en strategische beslissingen kunnen verbeteren.

Bij Heads & Hunters zijn we erover eens: een ethisch gebruik van AI is essentieel, en de mens en zijn mix van logica en emotie moeten op de voorgrond blijven.

 

In ieder geval beloven we dat het onze Hunters zijn en geen robots die uw e-mails (office@headsandhunters.be) en telefoontjes behandelen (+32 2 888 12 54) 😎

 

Geef een reactie