INTERVIEW | Heads & Hunters kondigt de opening aan van zijn nieuwe divisie ‘Interim Management’ om tegemoet te komen aan de behoeften van bedrijven

| | Interview met Wendy Rubini, Managing Director en met Vanessa Wauters, Business Manager Interim Management | |  

 

Interim management biedt bedrijven de nodige flexibiliteit om toegang te krijgen tot hooggekwalificeerde en ervaren professionals voor tijdelijke opdrachten. Op die manier kunnen ze effectief omgaan met transities, tactische en strategische projecten en eenmalige behoeften aan specifieke expertise. Vanessa Wauters, onze expert op dit gebied, heeft zich onlangs bij het team van Heads & Hunters gevoegd als “Business Manager Interim Management” en geeft de start van deze specialisatie bij onze diensten aan! 

Een jaar geleden vierde Heads & Hunters de start van een specialisatie in de Retail- en FMCG-sector. De Interim Management divisie is er nu: hoe weerspiegelt dit de behoeften van de markt?

WR: Interim Management betekent een beroep doen op experts met senior profielen op een ad hoc basis. We horen het maar al te vaak: de arbeidsmarkt verandert voortdurend en bedrijven worden steeds vaker geconfronteerd met een gebrek aan interne vaardigheden om hun strategische projecten te verwezenlijken. Dit is waar Interim Management een oplossing biedt. Dankzij zijn/haar specifieke ervaring en expertise lost de Interim Manager het probleem op. In het geval van een te grote werkdruk, betekent het inzetten van een Interim Manager dat bepaalde projecten kunnen worden uitgevoerd zonder de werkdruk van bestaande teams te verhogen. Deze managers kunnen ook tijdelijk leden van het Senior Management vervangen of C-level posities innemen, bijvoorbeeld tijdens ziekte of zwangerschapsverlof.

Interim Managers zijn doorgewinterde professionals die snel de teugels van een project of afdeling kunnen overnemen en zich gemakkelijk kunnen aanpassen aan de omgeving en aan medewerkers op elk niveau. Bij Heads & Hunters hebben we gemerkt dat deze categorie professionals een grote meerwaarde heeft voor de bedrijven. Door onze ervaring in het plaatsen van Interim Managers hebben we begrepen dat Interim Management een echte oplossing is voor onze klanten. We zijn dan ook verheugd dat we deze nieuwe specialisatie kunnen aanbieden!

 

Wat zijn de voordelen van het aanwerven van Interim Managers? Wat zijn de specifieke vereisten voor recruitment?

VW: Het “plug and play” concept is één van de belangrijkste voordelen van onze oplossing voor Interim Management. Gemiddeld hebben deze professionals meer dan 20 jaar ervaring in verschillende sectoren en beroepen. Hierdoor kunnen ze snel integreren, kwesties beter begrijpen, problemen oplossen en teams aansturen en samen lopende projecten uitvoeren. Het is dan ook zeer lonend voor bedrijven om tijdelijk een expert op dit gebied in te huren.

Het is voor ons van vitaal belang om Interim Managers te selecteren met een persoonlijkheid die aansluit bij die van de klant. Het is dan ook essentieel om een goede “match” te maken tussen de manager en het bedrijf.

 

Welke bedrijven gebruiken dit type oplossing en voor welke missies? Wat is de kostprijs voor het bedrijf?

VW: Elk type bedrijf kan een beroep doen op Interim Management, zowel tijdens periodes van verandering, transformatie of crisis. Eén van de grote voordelen van het gebruik van deze profielen is de snelle return on investment (ROI) dankzij hun ervaring en hun vermogen om problemen snel op te lossen.

De kostprijs voor het bedrijf varieert naargelang de opdracht, de duur ervan en het vereiste expertiseniveau. Het is belangrijk om te vermelden dat Interim Management flexibiliteit biedt in termen van kosten. Het laat immers toe om managers enkel in te huren voor de duur die nodig is om het project te voltooien.

 

Wat maakt volgens u een goede Interim Manager?

VW: Een goede Interim Manager moet een uitstekende teammanager zijn, die in staat is om teamleden te motiveren en effectief aan te sturen. Hij/zij moet een algemene visie hebben op de problemen en een globaal perspectief hanteren dat hem/haar in staat stelt de uitdagingen en de verbanden tussen verschillende expertisegebieden zoals financiën, human ressources, marketing, verkoop, enz. te begrijpen. 

Sommige problemen zijn behoorlijk complex: de Interim Manager moet in staat zijn om de verschillende dimensies snel te doorgronden en passende oplossingen voor te stellen. Er is een “hands on” aanpak nodig. De Interim Manager moet zich actief inzetten bij het uitvoeren van projecten en moet zich goed kunnen aanpassen aan veranderingen binnen het bedrijf. Neutraliteit is ook een essentiële eigenschap van een goede Interim Manager. Als een echte kameleon moet hij/zij de neutraliteit garanderen en zich uitsluitend bezighouden met de doelstellingen van het bedrijf. Ten slotte moet hij/zij in staat zijn om de details te beheren en ervoor te zorgen dat de taken efficiënt worden uitgevoerd, zonder de bovengenoemde algemene visie uit het oog te verliezen.

 

Wat is de toegevoegde waarde van Heads & Hunters bij de recruitment van dit soort profielen?

VW: Heads & Hunters heeft een uitgebreid netwerk van Interim Managers beschikbaar voor klanten. Hierdoor kunnen we een strenge selectieprocedure uitvoeren en snel toegang krijgen tot hooggekwalificeerde profielen. Dankzij onze expertise en ervaren partners hebben we een goed inzicht in de specifieke behoeften van onze klanten. Hierdoor kunnen we Interim Managers inzetten die perfect aansluiten bij de eisen van elke missie.

Natuurlijk werken we zeer nauw samen met onze klanten om hun doelstellingen en verwachtingen te begrijpen, zodat we oplossingen op maat kunnen bieden. We zorgen ook voor doorlopende opvolging tijdens de hele missie om de klanttevredenheid, het talent en het welslagen van het project te garanderen. 

 

Kortom, onze toegevoegde waarde ligt in ons vermogen om Interim Managers van hoge kwaliteit in te zetten die afgestemd zijn op de specifieke behoeften van elk bedrijf. We bieden een gepersonaliseerde ondersteuning en opvolging om het succes te garanderen van de opdrachten die ons worden toevertrouwd. 

 

 

Vanessa Wauters

 

Business Manager Interim Management


0474/033.068

 

Vanessa Wauters heeft een economische opleiding en 20 jaar professionele ervaring in België en in het buitenland, zowel in de privé- als in de overheidssector. Ze heeft verschillende functies bekleed op deze gebieden, waaronder financiën, marketing, business development, account management en recruitment, waardoor ze een stevige expertise heeft als business partner voor onze klanten en kandidaten. De afgelopen vijf jaar heeft ze zich toegelegd op recruitment en plaatsing van Interim Managers. Hierbij maakt ze gebruik van haar ruime ervaring om snel de behoeften van klanten te identificeren en de ideale kandidaten te vinden. Haar passie? Elke dag opnieuw helpen om de juiste mensen op de juiste plaats te zetten.