comment maximiser les chances d'une nouvelle collaboration stable

Hoe bouw je een stabiele samenwerking op?

Het is zover, uw bedrijf heeft de recruitment van een nieuwe medewerker afgerond. Het is nu tijd om ervoor te zorgen dat de onboarding zo vlot mogelijk verloopt, zowel voor de integratie van de nieuwe medewerker in uw team als voor de opbouw van de bedrijfseigen werkcultuur die zijn loyaliteit zal ondersteunen. Dit gevoel van verbondenheid is essentieel om de medewerker op middellange/lange termijn te binden: maar wist u dat dit al bij de recruitment zelf begint?

In een wereld die voortdurend in beweging is en gekenmerkt wordt door crisissen willen steeds meer kandidaten zin geven aan hun beroepsleven. Hun belangrijkste motivatie is niet meer volledig gekoppeld aan de bezoldiging, maar aan andere criteria. Ons team bij Hunters heeft dat goed begrepen: in 2021 gaat het ook erom de motivaties, de manier van werken en de persoonlijke vaardigheden (de zogenaamde soft skills) van ieder te begrijpen om een stap te zetten naar een stabiele recruitment.

Een meer ‘doordachte’ recruitment

Door het menselijke op de voorgrond te plaatsen, worden zowel de juistheid van hun selectie als hun integratie in het bedrijf gewaarborgd. Zou dat het geheim kunnen zijn van een ‘stabiele’ recruitment? Onze ervaring bewijst het: statistisch gezien maakt het met elkaar in contact brengen van compatibele talenten en bedrijven het mogelijk een duurzame relatie op te bouwen in ieders voordeel.

Hoewel de presentatie van een kandidaat die in zijn of haar loopbaan weinig van baan is veranderd, sommige bedrijven kan geruststellen, zou het beperkend zijn om van dat stereotype uit te gaan. Bedrijven kunnen ook inzetten op een veelzijdiger profiel, dat verschillende ervaringen heeft opgedaan en zich bijvoorbeeld wil specialiseren in een sector of zich wil stabiliseren.

Goed nieuws: het is mogelijk verder te gaan dan het cliché en het profiel van de toekomstige medewerker vast te stellen dankzij bepaalde HR-specifieke methoden en tests. Deze laatste bieden u een nauwkeurige en gedetailleerde analyse van de talenten, projecten en drijfveren die het gedrag van talenten sturen. Zij kunnen ook zeer nuttig blijken voor het bepalen van de managementstijl die bij de potentiële medewerker moet worden gevolgd of vermeden.

De Assessment Center-methode, bijvoorbeeld, die de laatste stap vormt voordat een contract wordt aangeboden, maakt het mogelijk om door middel van rollenspelen enz. na te gaan in hoeverre de kandidaat de voor de functie vereiste vaardigheden beheerst. Kortom, hoe beter de recruitment, hoe groter de compatibiliteit tussen de medewerker en het bedrijf, en hoe groter de kans dat de relatie zich zal ontwikkelen tot een stabiele en langdurige samenwerking.

Een geslaagde onboarding

Zodra de kandidaat aangeworven is, hangt het behoud van dit nieuwe lid af van een gezonde en stabiele omgeving, waarbinnen het talent bereid zal zijn zich voor middellange en lange termijn te engageren. Hoe zorgt u er dan voor dat u de omgeving biedt waar elke professional van droomt?

In de eerste plaats vereist integratie duidelijke verwachtingen: de medewerker moet, net als de rest van het team, begrijpen waarom hij of zij is aangeworven en gedetailleerde verantwoordelijkheden hebben om aan de verwachtingen van het bedrijf te voldoen en die bij zijn collega’s over te brengen. Professionele doeltreffendheid vereist ook een zekere mate van psychologische zekerheid, dat wil zeggen de mogelijkheid om zichzelf te zijn op het werk en geen masker te hoeven opzetten!

Open en transparante bedrijfscommunicatie is altijd welkom van de kant van de werkgever. Het wordt immers sterk aangemoedigd rekening te houden met de teams en naar hen te luisteren: als er naar hen wordt geluisterd, als er rekening met hen wordt gehouden en als zij zich goed voelen, kan dat de loyaliteit van uw nieuwe medewerker alleen maar ten goede komen.

Of het nu gaat om recruitment of succesvolle integratie in het team, kwaliteitsvolle onboarding of coaching tussen medewerkers, u vindt al onze Heads & Hunters-aanbiedingen via onze H&H Testing- en H&H Projects-oplossingen.

Stel vertrouwen in ons. Wilt u meer weten? Aarzel niet om contact met ons op te nemen via e-mail: office@headsandhunters.be.