De medewerkerservaring: waarom is dit een prioriteit?

De HR-sfeer is in beweging. Het fenomeen van de Big Quit (van de ene dag op de andere je baan verlaten) is in volle gang. Terwijl de klantervaring lange tijd de topprioriteit was voor bedrijven, richten zij hun aandacht nu op de mensen die deel uitmaken van het bedrijf – en plaatsen zij de medewerkerservaring in het hart van hun HR-strategieën. En niet zonder reden: het heeft een sterke invloed op de loyaliteit en de prestaties van het team. Tussen onboarding, digitalisering en aandachtssymmetrie, geven wij u ons advies om u te helpen bij de invoering van goede praktijken. 

De medewerkerservaring: definitie

Het begrip medewerkerservaring verwijst naar het geheel van emoties en percepties van de medewerker in de context van zijn of haar werkervaring. Het is een directe weerspiegeling van de cultuur en het imago van het bedrijf; in die zin beantwoordt het aan een echte uitdaging op het gebied van HR en verkoop. Het vermogen om zijn werkgever en zijn activiteiten te promoten (wat employee advocacy wordt genoemd en vooral aanwezig is op sociale netwerken), heeft immers een positief effect, zowel extern om nieuwe potentiële klanten of kandidaten aan te trekken, als intern bij het motiveren van de teams.   

De medewerkerservaring omvat meerdere factoren: het begint met de onboarding en integratie van de medewerker en strekt zich uit tot de bedrijfscultuur, de relaties tussen collega’s, de mogelijkheid om te telewerken en te beschikken over flexibiliteit met betrekking tot de organisatie van de eigen agenda, het evenwicht tussen privé- en beroepsleven, de loopbaanontwikkeling, het vermogen van het bedrijf om naar de medewerker te luisteren…

Wat staat er op het spel voor medewerkers en bedrijven?

Het verbeteren van de medewerkerservaring is zowel gunstig voor de medewerkers zelf als voor de bedrijven. Voor de bedrijven wordt teamloyaliteit een noodzakelijke bron voor geslaagde projecten: medewerkers die waarde hechten aan hun ervaring en werkplek zullen langer in de structuur blijven en hun klantenkennis voor andere bronnen gebruiken. Zij zullen ook beter gemotiveerd zijn, meer betrokken bij hun dagelijkse taken en dus efficiënter werk verrichten.

De medewerkers daarentegen, die meer aandacht hebben voor het welzijn in het bedrijf en voor het zoeken naar zingeving, zullen een hogere waarde hechten aan HR-maatregelen die een cultuur van samenwerking en transparantie bevorderen, aan een grotere vrijheid (bijvoorbeeld de keuze om een paar dagen per week te telewerken of te kiezen voor flexibele werktijden), een professionele en menselijke ontwikkeling, en vooral een dynamische en innoverende werkomgeving die ondersteund wordt door de nieuwste digitale hulpmiddelen. Het begint allemaal met een succesvolle onboarding. Deze strategische stap wordt maar al te vaak verwaarloosd. Vanaf het begin zal de medewerker zich ontplooien door een zekere mate van begeleiding en steun van het bedrijf.

Concreet: de beste praktijken om de medewerkerservaring te optimaliseren

  1. Zorg voor een geslaagd recruitment op menselijk, administratief en materieel vlak

    De onboarding- of integratiefase van een nieuwe medewerker zal een grote invloed hebben op de perceptie die deze persoon van het bedrijf heeft. Deze fase moet dus strategisch goed worden voorbereid, zodat de nieuw aangeworven persoon zich comfortabel en thuis voelt – niet alleen de eerste dag, maar ook op lange termijn.

  2. Volg de gouden regel: behandel anderen zoals u zelf behandeld wilt worden.

    En als u een nieuwe medewerker in het bedrijf was, wat zou u dan verwachten? Welke steun zou u nodig hebben? Welke flexibiliteit zou u graag willen hebben (uiteraard binnen redelijke grenzen)? De persoon en het respect terug in het middelpunt van de bedrijfscultuur plaatsen is de sleutel tot de medewerkerservaring.

  3. Het welzijn in het middelpunt van uw prestaties plaatsen

    Bij een voltijds contract spenderen we ongeveer 40 uur op kantoor. U brengt er een aanzienlijk deel van uw leven door! Het is begrijpelijk dat de kwaliteit van het beroepsleven een essentieel criterium is bij de keuze van een baan. Het is een echte hefboom om medewerkers aan te trekken en te behouden: als u gelukkig bent, werkt u beter… Eenvoudiger kan het niet. Daarbij is het van belang een goed evenwicht te vinden tussen het persoonlijke leven en het beroepsleven – het gaat er niet om de medewerker ervan te overtuigen dat het kantoor een tweede thuis is, maar om de werkomgeving opnieuw een menselijke dimensie te geven.

  4. Zich open stellen voor digitalisering

    We leven en consumeren tegenwoordig online: daarom is het wenselijk medewerkers zoveel mogelijk digitale hulpmiddelen en processen aan te bieden om taken eenvoudig en snel op afstand te beheren, met name op administratief gebied (bijvoorbeeld het beheer van vakantiedagen). Dit geldt ook voor diensten en andere voordelen.

Focus op het menselijke element, zoals altijd.

Een goede medewerkerservaring krijgt u niet van de ene dag op de andere: het is een work in progress! Heads & Hunters stelt oplossingen voor die aangepast zijn aan de uitvoering ervan, waarbij de mens centraal staat. 

Gemotiveerd en met een glimlach op het gezicht naar het werk gaan is mogelijk, dat kunnen wij verzekeren! Dit veronderstelt een succesvolle medewerkerservaring. In die zin ondersteunen wij werkgevers bij de onboarding van kandidaten die zich goed zullen voelen in hun werkomgeving, waarbij wij de tijd nemen om te praten over hun waarden en de belangrijkste elementen van hun motivatie – maar ook de toekomstige medewerkers om hen te helpen een baan te vinden die voor 100% bij hen past. Bekijk al onze adviezen over de kandidaatervaring

Voor meer informatie, raadpleeg onze speciale pagina of neem contact op met ons Hunters team via office@headsandhunters.be of op het telefoonnummer +32 2 888 12 54.